B2B smaakmarkt, een project om de lokale economie te versterken.

Begin 2016 ging het Reframe project van start, een Europees project waar organisaties uit België, Nederland, Duitsland, Denemarken en Zweden aan meewerken. Met de steun van Interreg ligt de focus in België op het versterken van de draagkracht van lokale producenten.

Meer en meer kleine en middelgrote producenten van hoeve- en streekproducten zijn onvoldoende sterk om grote hoeveelheden van hun producten af te leveren aan grootkeukens of voedingsverwerkende bedrijven. Door hun lokale karakter komen ze moeilijk in contact met aankopers.

Daarom sloegen onder andere het expertisecentrum agro-en biotechnologie van VIVES, Inagro, EROV, PCG en POM West-Vlaanderen de handen in elkaar om te onderzoeken hoe lokale landbouwers en hoevebedrijven hun eigen verkoop kunnen versterken en hoe ze via een distributieplatform samen lokale producten kunnen leveren aan grootkeukens.

Eerst werd onderzocht wat de beperkingen en opportuniteiten zijn voor lokale producenten om te leveren aan grootkeukens. Daaruit kwam naar voor dat veel grootkeukens de lokale producenten niet kennen op vandaag. Dit kan komen omdat de lokale producenten vaardigheden missen om hun producten op de kaart te zetten of omdat ze moeilijk bereikbaar zijn. Zo ontstond het idee om de B2B Smaakmarkt te organiseren.

Ter voorbereiding van de B2B Smaakmarkt, die plaatsvond op 18 maart 2019, sprak Alfons Degryze de lokale producenten toe over hoe ze hun beurs het best kunnen voorbereiden. Daarbij kregen de beurshouders tips over het leggen van contacten, het aanknopen van gesprekken, actief luisteren naar bezoekers en het samen bekijken van opportuniteiten. Met andere woorden het is fantastisch om lokale, regionale producten te maken met veel passie, als je de liefde voor de stiel dan ook nog eens kan overbrengen naar jouw bezoekers, dan gaan ze jouw producten nog veel meer beleven.

De Smaakmarkt werd georganiseerd samen met VIVES studenten eventmanagement. Op de Smaakmarkt zelf waren meer dan 100 lokale standhouders aanwezig. Voor alle bezoekers werden proevertjes voorzien. De standhouders met eenzelfde aanbod aan producten werden gegroepeerd op de beurs. Zo werden de bezoekers ondergedompeld in een smaakbad van zuivel, dranken, groenten en fruit, vis en vlees, zoet en hartig.

Op dit moment wordt gekeken om de distributiemogelijkheden verder uit te bouwen. Lokale producenten kunnen zich hier alvast registreren. Wens je als grootkeuken meer info over de voordelen van lekker, lokaal, natuurlijk of neem je graag deel aan het project, neem dan zeker contact op!

 Foto’s: (c)Nik

 

Met de steun van: